Gå videre til hovedindholdet

Artikler og anvendelse

Scaffolding - stillandsering

Der ligger nogle interessante tanke bag scaffolding.

Én påmindelse om, at min undervisning nogle gange ikke tager udgangspunkt i elevernes forudsætninger - dvs. enten i relation til deres faglige viden eller til deres generelle viden,. Men, at det er bekendtgørelsen som styrende for undervisningen.

Et andet spørgsmål, som dukker op er, får mine elever den tid til at fordybe sig i emner/teori, som de har behov for, så de anvende den i praksis?

Jeg kan sikkert komme med flere spørgsmål!

Jeg kan ikke se, at denne artikel kan bruges i forbindelse med mit endelige projekt, men den har sat nogle tanker i gang vedr. min undervisning.


Hvorfor kan elevfeedback fremme læringsstrategier

Hm - giver lidt mere viden ved. feedback, men....

Anvende den, nej.



TPACK Explained

interessant artikel, som har sat nogle tanker i gang omkring mig undervisning - hvad er det, jeg skal tænke på, når jeg inddrager digitale værktøjer i undervisningen. Man får ikke en facitliste, men relevant artikel

Denne artikel kunne bliver inddraget i mit afsluttende projekt.


Den eDidaktiske overvejelsesmodel

Blev meget positiv over modellen. Den virker meget lige til at bruge. Specielt det, at de inddrager elevernes forudsætninger er positivt. Endvidere, at modellen fører en igennem forskellige og forskellige "målgrupper" er positivt.

Denne "artikel" kan blive inddraget i mit afsluttende projekt.


Flipped learing - mere end bare video

Jeg manglede nogle info omkring FL, inden jeg læse artiklen.

Det var ikke Flipped Classroom, som jeg troede i første omgang.

Der er flere interessant emner i artiklen:
hvornår "snyder" elever? er al kopiering snyd?
Elevinddragelse - hvor langt kan vi gå i elevinddragelse - har de forudsætningerne
hvordan evaluerer vi eleverne - er vi mere produktorienteret end proces?

Der er mange interessante tanker i artiklen, som jeg har filosoferer over.


Måske/måske ikke  inddrages den i mit projekt.

















Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Problemstilling til afsluttende opgave!

Problemformulering: Hvordan inddragelse af digitale teknologier være med til, at eleverne er forberedt til undervisningen? Problemstilling: Jeg oplever ofte i undervisningen, at eleverne ikke for forberedt sig til undervisningen. Det betyder, at jeg bruger en del tid på at gennemgå det teori/stof, som de skulle have læst.

Flipped Classroom, video og Forms

Kombinationen af video og programmet forms er interessant. Det løser et af de problemer, som jeg har mødt i min undervisning, at eleverne ikke er forberedt til undervisning. Videoer giver eleverne en relativt nemt måde at "tillære" sig viden om et emne. Forms mig en mulighed for at afklare om eleverne har forstået emnet.  Det udfordrende, som lærer, bliver, om man kan udarbejde nogle spørgsmål, som medfører, at emnet/teorien "hænger bedre fast" hos eleverne. Endvidere skal man afklare om,  man skal bruge egne "udviklede" video eller skal man hente på youtube.  Nu har jeg "lært redskaberne" - nu skal de fin pusse!

Kolb, Wenger og Illeris

Den erfaringsbaserede læreproces Hvis man groft siger, at læring bygger videre på eksisterende viden, færdighed m.v. Hvad gør det ved mit fag, virksomhedsøkonomi? Kan det være, at mine elevers "værktøjskasse" ikke har de nødvendige "værktøjer" til at deltage i undervisningen? kunne være relevant at inddrage i mit projekt Den social teori om læring Hvis de sociale relationer i klassen er vigtige for elevers læring - hvordan får vi lærer skabt en klassekultur, som giver grobund for, at elever ønsker at lære noget. Jeg oplever klasser, som ad en eller anden grund ikke ønsker læring.... Lærings processer og dimensioner Indhold, Drivkrat og samspil Nogle gange undre jeg mig over, hvad der sker med elever, som jeg mener, er faglige dygtige, men ikke ønsker at deltage i undervisningen. Hvordan ændre jeres deres "drive" i forhold til undervisningen? Relevant for min ogpave.